Ordensregler

ORDENSREGLER FOR BORETTSLAGET CONRADISGATE 8

Endret på ordinær generalforsamling 19.05.2021.

Hensikt

Brannvern, innbruddsvern, skadeforebyggelse, orden, estetikk, trivsel og forhold til myndigheter og forsikringsselskaper. Borettslagets ordensregler er hjemlet i borettslagsloven og borettslagets vedtekter.

 

  1. Andelseiernes og beboernes plikter

Andelseiere og beboerne må̊ til enhver tid rette seg etter de ordensregler og de påbud som borettslaget gir til opprettholdelse av ro og orden i felles interesse og til beskyttelse av eiendommen.

Brudd på̊ disse ordensreglene kan medføre erstatningsansvar og/eller krav om dekning av borettslagets utgifter som følge av bruddet.

  1. Støy og bråk

Naboene må̊ ikke forstyrre hverandre med unødig bråk. Lydkilder som radio, musikkanlegg og TV må̊ benyttes hensynsfullt. Det er ikke tillatt å banke eller bruke drill, slagbor eller lignende før klokken 08:00 og etter klokken 21:00.

Hver andel kan ha noen fester årlig, fortrinnsvis fredag eller lørdag under forutsetning av at alle gårdens leiligheter varsles i god tid. Det forutsettes at beboerne til enhver tid er kjent med og holder seg innenfor gjeldende offentlige lover og politivedtekter.

  1. Gårdsrom og portrom

Gårdsrommet er til felles hygge for alle beboerne.

Beboerne og deres gjester skal holde alminnelig orden i gårdsrom og portrom, noe som blant annet innebærer å rydde etter seg og ikke kaste fra seg sigarettsneiper og annet smårusk.

Beplantning og mindre oppføringer eller endringer i gårdsrommet kan gjøres av den enkelte etter forutgående godkjenning av styret. 

Engangsgrill skal slukkes før den forlates, og kastes eller tas inn når den er blitt kald.

Det må̊ ikke settes ut mat til fugler, katter eller lignende.

  1. Vask, tørk og rengjøring

Det må̊ ikke henges tøy ut til tørk i gårdsrommet eller portrommet. Tøy må̊ heller ikke henges til tørk i kjelleren eller på̊ loftet. Tøy skal tørkes inne i leilighetene eller på̊ løst stativ på̊ balkonger, ikke på̊ gjerder, murer, vinduer, balkongrekkverk og lignende.

Det er ikke tillatt å riste, lufte og banke tepper, sengetøy og lignende på̊ balkonger, i trappeoppganger eller ut av vinduer.

  1. Plassering av private eiendeler

Beboerne kan plassere sykler, trehjulssykler og barnevogner som er i aktiv bruk i den åpne fellesboden i kjelleren1.

Sykler som står ute skal om mulig settes i stativ, og må̊ uansett ikke plasseres slik at de er til ulempe for annen ferdsel og virksomhet utendørs.

For øvrig må̊ det ikke plasseres private eiendeler i fellesarealer, verken på̊ loft, i kjeller, i oppgangene, eller ute i gårdsrom og portrom. Bruk de private bodene.

Etter søknad og konkret avtale vil styret kunne tillate at barnevogn plasseres på̊ anvist plass nederst i oppgangene, under forutsetning at kjellerdørene kan åpnes fullt ut (90 grader), og at barnevognene for øvrig ikke er til vesentlig hinder og ulempe for de øvrige beboerne.

Motorkjøretøy tillates verken kjørt eller parkert i portrom eller på̊ gårdsplass, jamfør også̊ ”Erklæring om bruk av gårdsrom” av 19.11.1998.

  1. Avfallshåndtering

Søppelkassene i gårdsrommet skal kun benyttes til ordinært husholdningsavfall. Lokket på̊ søppelkassene skal alltid være lukket. Søppelkassene må̊ ikke fylles for fulle. Det skal ikke plasseres søppel eller annet avfall utenfor kassene.

Beboerne skal legge sitt eget søppel i poser som knyttes godt igjen med dobbel knute. Løse objekter skal ikke legges i søppelkassene. Sørg for å pakke/dytte tett sammen og utnytte plassen i søppelkassene.

Søppelet skal kildesorteres etter gjeldende regler fra Oslo kommune. Matavfall skal i særegne grønne poser, mykplast skal i særegne blå poser og restavfall skal i nøytrale poser, ikke større enn standard bæreposer fra matforretninger.

Papir og papp pakkes flatt og legges i egen kasse. Glass og metallemballasje kastes i offentlige glasskonteinere, som blant annet er lokalisert på̊ Rathkes plass, eller minigjenbruksstasjoner, som den ved Sofienberg kirke.

Det er enhver beboers eget ansvar selv å bringe annet avfall, eksempelvis møbler, elektriske artikler, øvrig husgeråd, klær og sko, oppussingsavfall, juletrær, malings-/ kjemikalieemballasje og spesialavfall, til godkjent deponi- eller gjenbruksstasjon. Det er ikke tillatt å mellomlagre2 slikt avfall i gårdsrom, portrom eller øvrige fellesarealer.

  1. Låsing

Beboerne og deres gjester skal alltid forvisse seg om at inngangsdører og port mot Sverdrups gate går i lås ved hver passering. Inngangsdørene og porten skal ikke settes åpne, unntatt ved meget kortvarig behov for inn-/uttransport av tunge/store gjenstander, og da under kontinuerlig oppsyn. Beboerne skal være observante og ikke slippe uvedkommende inn i oppgangene. Alle må̊ påse at lofts- og kjellerdører er lukket og låste når loft og kjeller forlates. Alle private boder skal holdes låste.

Beboerne må også låse sin egen leilighet forsvarlig når den forlates. Benytt godkjent sikkerhetslås.

  1. Forebygging av skader inne i leilighetene

8.1.  Bad og vask

Regelmessig rengjøring av vasker og sluk utføres av andelseier/beboer. Fett eller annet som kan forårsake tilstopping må̊ ikke tømmes i vask eller sluk. Til WC må̊ bare brukes toalettpapir, og ingen andre ting må̊ kastes i toalettet. Skyll vasker og sluk regelmessig – årlig eller oftere – med velegnet rensemiddel som hindrer tilstopping.

8.2.  Lekkasjer og stoppekraner

Hvis rør springer lekk, må̊ beboer umiddelbart søke å stenge av vannet ved nærmeste stoppekran, Styret må̊ kontaktes snarest mulig. Alle beboerne plikter å gjøre seg kjent med hvor stoppekranene til vannet i leiligheten er.

Stoppekraner til alle leilighetene er plassert i kjelleren. Stoppekranene betjener vertikale stigerør og vil i de fleste tilfeller være felles for leiligheter som ligger etasjevis rett over hverandre. Bruk om nødvendig hovedstoppekran som er plassert ved fellesboden i A- delen av kjelleren.

8.3.  Røykvarsler og brannslukningsutstyr

Det er installert sentralt røykvarsler- og brannalarmanlegg for hele Conradis gate 8. Andelseier/beboer må̊ sette seg inn i hvordan dette betjenes. Meldingssentral er plassert i inngangspartiet i A-oppgangen. Den enkelte skal ikke skifte batterier selv. Det benyttes spesialbatterier på̊ egne fester, som bare skal byttes ved service fra leverandør eller spesialist. Kontakt styret om feil eller svakt batteri oppdages.

Andelseier/beboer er ansvarlig for at det er minst ett godkjent brannslukningsapparat i leiligheten, og sørge for nødvendig vedlikehold av dette.

8.4.  Ildsteder

Alle leilighetene unntatt A-H0102 har tilgang til en fyringspipe. Pipene ble rehabilitert i 2015 ved installasjon av stålrørsinnsatser. Endring av ildsted skal kun gjennomføres etter forutgående godkjenning av styret.

8.5.  Frostskader

Alle rom inne i leilighetene må̊ holdes såpass oppvarmet at vannet ikke fryser.

8.6.  Fellesantenneanlegget

Fellesantenneanlegget skal benyttes i henhold til instruks fra antenneselskapet. Inngrep i antennekontakten eller det faste ledningsopplegget er ikke tillatt.

8.7.  Balkonger

Innvendig vedlikehold av balkongoverflater (gulv, skillevegger og rekkverk) er den enkelte andelseiers/beboers ansvar, etter borettslagets retningslinjer.

Balkonggulv må̊ alltid holdes rimelig godt rengjort, så ikke regnvann fører med seg skitt til lavereliggende balkonger eller gårdsrom.

På̊ balkongene kan det bare benyttes gass- eller elektrisk grill.

Balkongkasser skal i utgangspunktet vende innover. Velger beboerne likevel å henge dem utover, må̊ man forvisse seg om at de er godt festet og beplantet på̊ en måte som ikke kan føre til at noe faller ned mot lavereliggende balkonger eller gårdsrom.

Fra balkonger, gate, gårds- og portrom eller egne vinduer må̊ det ikke bores eller på̊ annen måte fastgjøres gjenstander i fasaden, herunder inkludert vinduene i oppgangene.

8.8. Veggdyr

Oppdages veggdyr i leiligheten, skal det straks meldes styret. I tillegg plikter beboeren øyeblikkelig å sørge for forskriftsmessig utrydding av veggdyrene.

  1. Boder

I boder på̊ loft, i oppganger og kjeller må̊ det ikke oppbevares brennbare væsker. Slike væsker kan kun oppbevares inne i leilighetenes primærrom, og bare i svært små̊ kvanta. Peisved eller annet materiale som kan inneholde fuktighet må̊ ikke lagres tett inntil yttervegger i kjellerbodene. Ventilene i kjellerbodene må̊ ikke tildekkes.

Bodene skal alltid holdes låst. Låsekravet gjelder også̊ bodene i oppgangene. Disse bodene er kun på̊ utlån fra borettslaget.

Kjellerbodene har felles gjennomføringer av elektriske- og rørtekniske installasjoner som må̊ beskyttes. Disse installasjonene ikke tildekkes, og de skal holdes frie for inspeksjon og nødvendig vedlikehold. Åpen flamme, fakler, og levende lys må̊ ikke benyttes i boder, oppganger eller i kjeller og på̊ loft for øvrig.

  1. Kjæledyr

Det tillates hold av innekjæledyr, uten spesiell tillatelse. Hold av hund, utekatt og lignende skal det søkes styret om tillatelse til. Normalt skal tillatelse gis dersom dyreholdet anses forsvarlig og ikke vil være til vesentlig ulempe for borettslaget eller for noen av de andre beboerne. Ved klager avgjør styret om hunde-/utekatteholdet må̊ opphøre.

  1. Trappevask/hovedrengjøring

Trapper rengjøres normalt minst en gang i uken ved ekstern tjeneste. Det kan forekomme perioder hvor trappevask må̊ utføres av beboerne. Styret gir i så fall nærmere retningslinjer.

Hovedrengjøring av loft, kjeller, vegger, rekkverk, vinduer og belysningsarmatur i trappeoppgangene, utføres normalt ved dugnad av beboerne. Styret kan, med rimelig frist, innkalle til og arrangere dugnad i begrenset omfang et par–tre kvelder i året.

  1. Vaktmestertjeneste

Styret kan be andelseierne om å utføre enkle, ufaglærte vaktmesteroppgaver, som for eksempel diverse rydding, renhold, snømåking, strøing, lyspæreskifting og generelt oppsyn, men ikke elektriker-, rørlegger-, snekkerarbeid eller lignende, for inntil 4 uker årlig fordelt på̊ 2 perioder. Vaktmesteren skal straks gi melding til styret ved overtredelse av bestemmelsene i borettslagets ordensregler.

  1. Kjøp av tjenester

Styret kan sette bort trappevask og vaktmestertjeneste innen rimelige økonomiske rammer og ta høyde for dette gjennom regulering av fellesutgiftene.

  1. Ikrafttreden. Endringer

Disse ordensregler er første gang vedtatt av generalforsamlingen 28. mai 2002 og erstatter eventuelle gamle, udaterte ordensregler og diverse daterte skriv fra styret i år 2000 og 2001. Endringer i ordensreglene fattes av generalforsamlingen.